El nou article “The political price of superblocks. Electoral outcomes of sustainable transport interventions in Barcelona” publicat per Oriol Marquet, Marta Fernández i Monika Maciejewska analitza l’impacte electoral a les superilles de Barcelona.
Les polítiques urbanes i de transport són cada vegada més reconegudes pel seu potencial per mitigar els impactes del canvi climàtic i abordar les externalitats del transport. Enmig dels esforços per canviar les preferències modals i reduir les emissions de transport, les ciutats estan recorrent a polítiques espacials, com les Superilles, per remodelar la mobilitat urbana. Aquesta investigació examina els resultats electorals associats a la implementació de les Superilles a Barcelona, centrant-se en el seu impacte en el suport polític per a Barcelona en Comú (BEC) durant les eleccions locals de 2015 i 2023. Utilitzant una combinació de diferències ajustades i mètodes de concordança de puntuació de propensió, vam avaluar la resposta electoral del públic a la iniciativa Superblock en un context de disminució del suport a tota la ciutat per al BEC. Els nostres resultats revelen que les zones de Superblock van demostrar un suport significativament més fort a la BEC, la qual cosa suggereix una prima política per a la part responsable d’aquestes intervencions urbanes. En concret, el suport electoral als districtes de Superilla va veure un augment del 10-14% en comparació amb la resta de la ciutat. Aquest resultat destaca el potencial de les polítiques de transformació urbana per influir en les preferències polítiques localment i validar potencialment l’ús de dades electorals locals com a eina per avaluar la resposta pública a les polítiques urbanes altament controvertides.
Fotografia: Paola de Grenet