El nou article “Pathways to 15-Minute City adoption: Can our understanding of climate policies’ acceptability explain the backlash towards x-minute city programs? ” publicat per Oriol Marquet, Laia Mojica, Marta Fernández i Monika Maciejewska analitza l’acceptació i les crítiques del model de ciutat de 15 minuts.
En els últims mesos, les polítiques de ciutats de 15 min s’han enfrontat a importants reaccions en les xarxes socials, en articles d’opinió, i fins i tot a través de manifestacions de carrer, posant en dubte el futur de les polítiques de ciutats de minut x com a eines efectives en la lluita contra el canvi climàtic. Les protestes i el retrocés no només qüestionen l’aplicació efectiva de les polítiques de ciutat x-minute, sinó que també posen de manifest la nostra falta d’entesa sobre quins factors d’acceptabilitat afecten la reacció pública a aquest nou tipus de política urbana. Aquest article revisa la literatura existent per revelar els quatre factors principals que configuren l’acceptabilitat de les polítiques. Després juxtaposa aquests factors contra les crítiques comunes abocades al model de ciutat de 15 min. Aquesta anàlisi comparativa no només il·lumina les limitacions d’aplicar els marcs de polítiques tradicionals al context de la ciutat dels minuts x, sinó que també identifica els buits crítics en la literatura existent. En salvar aquesta divisió, ajudem els responsables polítics a navegar per l’espectre d’escepticisme públic del model de ciutat de 15 min, des d’abordar i desacreditar les teories de la conspiració fins a participar amb crítiques de base científica. Els nostres resultats ofereixen un full de ruta per transformar aquests conceptes innovadors de planificació urbana en solucions àmpliament acceptades per a la mitigació del canvi climàtic.
Fotografia: Curro Palacios