El passat 22 de maig el doctor Oriol Marquet va participar al pòdcast de VilaWeb.
En l’episodi es discuteix com el comportament de les persones varia segons l’espai públic en què es trobin. Oriol Marquet, investigador en geografia i mobilitat urbana a la Universitat Autònoma de Barcelona, sosté que les polítiques de transport sostenible s’han centrat massa en conscienciar la gent sobre com moure’s, sense comprendre que el disseny urbà influeix enormement en les decisions de desplaçament. A Barcelona, la densitat i la diversitat d’usos fan que tingui condicions ideals per al transport actiu, com caminar o anar en bicicleta.
La idea de la “ciutat dels quinze minuts” destaca la importància de tenir les necessitats i activitats diàries a una distància accessible de manera sostenible. Barcelona ja ha planificat l’urbanisme amb aquesta filosofia, tot i que Marquet apunta que, a escala metropolitana, hi ha disparitats i molts municipis queden lluny d’aquest model. Això planteja el repte de millorar la proximitat i integració metropolitana en el futur.
Malgrat les crítiques sobre la possible segregació i pèrdua de la diversitat urbana, Marquet creu que els humans busquen la novetat i seguiran movent-se i explorant diferents barris. El desafiament imminent en termes de mobilitat és precisament la integració metropolitana i la resolució dels entrebancs competencials i financers entre els diferents nivells de govern.
Quant a la distribució d’equipaments culturals i altres activitats, Oriol Marquet qüestiona la eficàcia de col·locar-los en barris desafavorits com a solució a la segregació. Creu que això no ha tingut els efectes esperats i que cal abordar la segregació a través de polítiques d’habitatge i integració social més profundes.
Us convidem a escoltar-ho!
Fotografia: Daniel Bartolomé