El Grup d’Estudis en Mobilitat, Transport i Territori (GEMOTT) en col·laboració amb les universitats de Granada, de les Illes Balears i la Politècnica de València, ha elaborat l’Atles de les ciutats per a la mobilitat activa, una eina interactiva per mesurar el potencial de l’entorn de les nostres ciutats per caminar i anar en bicicleta. L’Atles es presentarà el proper dia 7 de novembre, a les 18 h, al Palau Macaya (Barcelona).
El Palau Macaya de Barcelona (Passeig de Sant Joan, 108) acollirà el proper dimarts, 7 de novembre, la presentació de l’Atles de les ciutats per a la mobilitat activa, a càrrec de l’investigador del Departament de Geografia de la UAB Oriol Marquet. Es tracta d’una iniciativa desenvolupada pel Grup d’Estudis de Mobilitat, Transport i Territori (GEMOTT) del Departament de Geografia de la UAB en col·laboració amb la Universitat de Granada, la Universitat de les Illes Balears i la Universitat Politècnica de València.
L’Atles explora les ciutats de Barcelona, València, Palma de Mallorca i Granada per tal de ressaltar les característiques que promouen la mobilitat sostenible a peu i en bicicleta. Combina 57 variables georeferenciades per tal de proporcionar dades i anàlisis detallades sobre densitats urbanes, ciclabilitat, espais verds, vitalitat urbana i també sobre el concepte de “ciutat dels 15 minuts”. “L’objectiu de l’Atles és ser una font rigorosa i fiable d’informació per a un estil de vida més saludable i sostenible en entorns urbans”, explica la catedràtica de geografia urbana de la UAB Carme Miralles-Guasch, coordinadora del projecte.
L’atles posa de manifest, entre d’altres dades, que quasi la totalitat del nucli urbà de Barcelona presenta bones condicions per caminar, amb altes densitats residencial, gran dotació de comerços i moltes zones amb prioritat per als vianants, que es concentren al centre històric, Sants, Gràcia, Sarrià i el Clot. Barcelona mostra nivells de potencial de mobilitat activa similars al que presenta la ciutat de Palma de Mallorca, València o Granada al 42%.
Tant la ciutat de Barcelona com la de Granada tenen un 76% de la superfície amb equipaments i serveis urbans bàsics a, com a màxim, 15 minuts a peu, una mesura de l’anomenada “ciutat dels 15 minuts”, un percentatge que ascendeix al 81% a València, però que a Palma és del 38%.
Pel que fa a la facilitat per als desplaçaments en bicicleta, el 22% de la ciutat de Barcelona té una alta ciclabilitat, que es concentra en especial a l’Eixample. A València aquest percentatge és del 44% del nucli urbà, mentre que a Granada és del 10% i a Palma de Mallorca del 12%.
L’atles també proporciona informació detallada sobre la vitalitat urbana de les diferents ciutats, una mesura de la capacitat de fomentar activitats a l’espai públic, així com sobre el percentatge d’espais verds urbans, tant públics com privats, de cada municipi.
La presentació s’emmarcarà en la jornada «Estan dissenyades les nostres ciutats per anar a peu i en bicicleta?», que comptarà amb la participació de Mireia Boya, directora general de Qualitat ambiental i canvi climàtic de la Generalitat de Catalunya. Durant la sessió, titulada “La importància de la mobilitat activa en la planificació urbana”, es posarà èmfasi en la importància d’aquesta mobilitat i dels indicadors necessaris per mesurar el potencial de l’entorn construït per caminar i anar en bicicleta.
Més informació:
Pàgina web de l’Atles:
https://www.movactiva.es
Investigadora de contacte:
Carme Miralles Guasch
Departament de Geografia
Universitat Autònoma de Barcelona
Carme.Miralles@uab.cat